Żeby praca z samochodem była dopuszczalna, powinny znajdować się w nim dwa źródła prądu. Jednym z nich będzie silnik spalinowy razem z akumulatorem, gdzie znajduje się chemiczne źródło energii. Drugim będzie alternator lub, w starszych modelach, prądnica. Energia czerpana jest z nich naprzemienne, zapewniając jej dostępność w czasie zmiennej pracy stworzonego przez nas samochodu. Kiedy pobierana jest ona z silnika i akumulatora, prądnica czy też akumulator nie pracują.
Działa to również w drugim kierunku. Akumulator jest odpowiedzialny ze zaopatrywanie energii automobilowym obwodom elektrycznym, kiedy silnik jest wyłączony, lub ewentualnie również szybkość obrotowa wału korbowego jest nazbyt niska, aby uruchomiła się prądnica - więcej o akumulatorach można odnaleźć na akumulator lifepo4 12v 100ah. Wskutek tego także w czasie rozruchu silnika wyjątkowym źródłem zasilania jest akumulator. To on zezwala na pracę rozrusznika oraz układu zapłonowego, co umożliwia uruchomienie wozu. Akumulator zwiększa też komfort podczas dłuższego postoju. To jemu zawdzięczamy możliwość posłuchania radia w aucie, gdy silnik jest wyłączony.